Brev:
Problemer med opstart på skemad
11. september 2008
Alder:
5 mdr.
Problemer med opstart på skemad
Hej Helen
Vi har en dejlig dreng på knap 5 mdr. Vi er så småt begyndt på skemad for 2-3 uger siden, da det virkede som om han ikke længere blev rigtig mæt af min mælk. Samtidig virkede han meget interesseret i vores mad og kiggede og rakte ud efter det. Han er en stor dreng på 8,5 kg.
Vores problem er nu, at han ikke rigtig gider den mad vi tilbyder ham… Hidtil har jeg lavet rismelsgrød til ham og puttet lidt pæremos eller ferskenmos i. Han har fået vand af kop til. Han tager for det meste gerne skeen ind i munden, men når han får maden ind i munden er det som om han ikke rigtig ved hvad han skal gøre med den. Samtidig skærer han grimasser og spytter maden ud igen. Vand af kop vil han godt tage en smule af.
Jeg skal lige huske at sige at han samtidig med start på skemad også lige har fået sin første tand, som er kommet en smule op af tandkødet forneden. Ved ikke om det påvirker hans appetit negativt?
Jo flere dage jeg forsøgte mig med skemaden, jo mere negativ blev han overfor det – det endte med at han så småt begyndte at græde, når han opfattede at vi skulle i gang (og det var ikke fordi jeg tvang noget i ham, men prøvede kun med enkelte skefulde inden resten blev smidt ud…). Derfor holder jeg lige nu nogle dages pause i håb om at det kan skabe en bedre stemning omkring skemaden og at han igen vil anse det for ”nyt og spændende”.
Jeg er lidt i vildrede omkring, hvordan jeg skal gribe det an, nu hvor jeg snart vil starte op igen… Kan jeg give ham lidt mos eller skal det være grød? Er der andre typer af grød (end rismelsgrød) som kan være lettere at få ned? Kan det være bedre at putte smør i grøden frem for planteolie? Og hvor lang tid skal jeg holde pause, før han måske vil gå til den med fornyet energi og mod…? (indtil videre har vi holdt pause 3-4 dage)
I dag smagte han et par enkelte skefulde af min venindes datters sveskegrød (købegrød på glas) – og det der overraskede mig var, at han virkede som om han hellere ville have det end grøden. Han spiste et par skefulde og det virkede som om han pludselig havde en idé om, hvordan han skulle spise skemaden (bevægede munden og tungen). Hun mente, at det er fordi der er sukker i det og at det derfor er sødere end den grød jeg laver? Kan du anbefale mig noget, jeg selv kan lave, som minder om?
Jeg ved godt, at der er mange spørgsmål, men jeg håber bare, at du kan give mig et par tips til, hvordan jeg griber det an næste gang, så jeg undgår endnu en fiasko (jeg føler det umiddelbart lidt forkert bare at starte forfra om et par dage på præcis samme måde som sidst, med samme type mad osv. – for det gik jo helt galt sidst…).
Jeg har de sidste dage givet ham lidt vand af kop og d-dråber på ske. Det går nogenlunde, og det virker som om han er mere interesseret i vand af kop nu i forhold til da jeg tilbød grød til.
På forhånd tak.
Hilsen
Tine